fredag 30 oktober 2009

Väsby-bygden-Vårdinge...

Ateljé Living Room
Den 30/10 -09
JL

Hon hade blå stickad tröja och likadan luva och kom över bron...

Nog hade jag varit på landet, i många somrar, på bondgården, vid sjön och i skogen.
Jag kunde störa, och jag hade kört både häst och traktor; men mest hade jag bott i stan där vi träffades. Mina första närmanden var väl inte så lyckade, men sedan gick det bättre och bättre. Det höll i femton år. Så här kom jag knallande första gången:

Julafton gick väl an, men juldagen var olidlig; -Jag åker, sa jag, det blir snart varmt i stugan. -Nej, det gör du inte, sa mamma; och mormor; pappa jobbade på bensinmacken. Jag tog ryggsäcken och knallade ner genom kusens backe och inväntade tåget från Gnesta. I Mölnbo klev jag av och gick ur lampskenet in i mörkret vid Nysundsbron. Snön låg på isen en bit bort från själva sundet som ofta ligger öppet.
Så gick jag uppför och nerför på östra sidan tills jag var framme vid vår lilla stuga, den Borg byggt en gång innan han byggde en ny och så ännu en. Det var inte mång kvadratmeter att hålla varmt med vedkaminen. Det blev snart varmt och jag gick ut på isen och såg tillbaka mor Korpberget med stugan invid stranden åt söder.
Sedan sov jag gott efter att ha skrivit en kärleksdikt, den första av den sorten.

På morgonen vaknade jag tidigt, läste igenom min dikt ännu en gång, sedan sköt jag igen dörren och traskade till Mölnbo över isen. En ny tågresa till Gnesta och så drog jag vidare mot Södertuna och rakt över gärdet den spikraka vägen som slutar vid Kattnäs kyrka. När jag kom vägen mot bron stannade jag tills hon kom ända fram. Det var första utflykten till gränsen mellan Stockholms län och Södermanlands län. Vi möttes rakt över gränsen. Nu skulle vi följa densamma tills vi kom till en röd stuga med två våningar, och i den översta våningen bodde fyra jäntor; vilket paradis, tänk där skulle jag sova över; julen 1963.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar