måndag 30 november 2009

Det är verkligheten som gäller...eller...

AteljéLivingRoom
Jerry Linder
Moffas@Spray.se
30/11-09

Tro och vetande

Alla människor är inte lika, en del är slutna och tystlåtna utan att göra något väsen av sig, andra pratsamma och måste synas. Sedan finns det varianter som ligger någonstans mitt emellan. Gauss, den store matematikern fann en kurva som han kallade klockkurvan eller normalkurvan. Den ser ut som en kyrkklocka där en liten massa finns längst ut på sidorna. På mitten finns flest människor, i det här fallet.

Det är därför vi har olika politiska partier. De rika satt på höger sida, och de fattiga på den vänstra, i den franska Nationalförsamlingen. Därför säger vi vänster och höger än i dag. Sedan finns det rörelser som ligger extremt långt ut på vänsterkanten eller högerkanten, det är de som brukar slåss mot varandra på gator och torg. På Per Albins dagar var man noga med att hålla tillbaka de här rörelserna och det var under den tiden man kallade Sverige för Folkhemmet. Det gällde att förse folket med så mycket livsrum att det inte fanns anledning att börja bråka. Andligt är folket delat på samma sätt, somliga är strängt vetenskapligt orienterade, medan andra har sin tro som håller dem uppe.

Idag har vetenskapen fått resurser så att de kan spränga elementarpartiklar och analysera resultatet, till vilken nytta? Man tror att man skall nå fram till, ja vadå? När en stor del av jordens människor svälter, har de rika råd att offra medel på vadå! Det är absurt, men mänskligt. Somliga ömmar för de små, andra bara låter livet gå. Intellegenta människor med god utbildning, kan tro att kärnkraftens strålande aska ska kunna bearbetas vidare tills det inte finns någon strålning kvar.

Ursäkta mig, jag kan inte tro, varken på en Gud i himmelen, eller Big bang, däremot vet jag att det finns hur många krafter som helst som påverkar mig och sliter ner mig tills jag inte orkar resa mig mera, jag vet det! Det är det jag har att räkna med för egen del.

Det inre trycket bland oss människor är stort nog att förgöra oss allihop, därför är det viktigare än någonsin att lyssna till och handla efter den saga som evangelierna berättade många år efter Jesus korsfästelse. Hur många andra rebeller korsfästes under de åren, en rebell betyder en människa som vill göra det bra igen, re=åter, bell=bra.
Man tala mycket om Jesus, men man har glömt bort vad han sa att vi skulle göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar